مراحل خرید خانه در ترکیه، به چه صورت است؟

مهاجرت ، زندگی و تحصیل فرزندان در کشوری پیشرفته تر، دغدغه فکری بسیاری از افراد است. کشور ترکیه از جمله کشور هایی است که شانس  اول لیستی انتخابی مهاجرت شما را میتواند  داشته باشد .

دلایل محبوبیت کشور ترکیه در زمینه مهاجرت و نیز سرمایه گذاری در ترکیه را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد. اقتصاد رو به ترقی ، نزدیکی فرهنگی ، آزادیهای اجتماعی ، هزینه های پایین زندگی و نزدیکی به ایران از جمله دلایل استقبال ایرانیان در مهاجرت یا سرمایه گذاری در ترکیه می باشد .

خرید ملک و اموال غیر منقول در کشور ترکیه یکی از راههای سرمایه گذاری و اخذ اقامت یا شهروندی ترکیه میباشد .

( برای اطلاع از قانون اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک اینجا را بخوانید )

در این این سایت سعی خواهیم داشت اطلاعات کاملی از مراحل خرید خانه در ترکیه و موضوعات پیرامون آن به مراجعان و خوانندگان سایت ارایه کند.[/vc_column_text]

انواع املاک و مستغلات

انوع ملک در کشور ترکیه در سه نوع دسته بندی می شوند که به صورت ساختمان زمین، املاک مسکونی و املاک تجاری می باشد. KAT MULKIYETI که به معنی مالکیت حقوق املاک و مستغلات به زمین و املاک مسکونی تکمیل ساخته شده بر روی آن است. KAT IRTIFAKI که به معنی مالکیت حقوق املاک و مستغلات به زمین و ملک مسکونی در حال انجام ساخته شده بر روی آن است. DEVRE که به معنی حق استفاده برای مالک از اموال واقعی برای یک دوره کوتاه در یک سال اقدام به خرید می کند.

خرید ملک در کشور ترکیه

اولین سوال در قانون خرید ملک در ترکیه که به ذهن هر ایرانی میرسد این است که آیا ایرانیان اجازه ی خرید ملک در ترکیه را دارا هستند یا نه؟

پس از حذف قانون متقابلیت در سال 2012 ، شهروندان  ۱۲۹ کشور دنیا  ، از جمله : ایران، افغانستان ، تاجیکستان ، امارات متحده عربی ، قطر، عربستان و … امکان خرید و فروش زمین با کاربری مسکونی، تجاری و هم چنین زمین را در این کشور خواهند داشت. سقف این خرید تا ۳۰ هکتار است. از طرفی کشورهای ارمنستان، یمن، کوبا، نیجریه، سوریه و کره شمالی امکان خرید و فروش در این کشور را ندارند.

سند ملک و تاپو در ترکیه

از  سند ملکی در ترکیه چه می دانید؟  سند ملکی که در ترکیه  تاپو  گفته میشود  یک سند قانونی ایجاد حق مالکیت مطلق به اموال به دست آمده در ترکیه است. یا به عبارت دیگر تاپو سندی است رسمی است که نشان دهنده مالکیت حقوقی شما بر ملک است. این سند توسط اداره کل تاپو و کادستر و عرضه و بایگانی شده است. انتقال و ثبت و بایگانی تاپو توسط این اداره انجام میشود. به طور کلی معمولا ثبت نام و اخذ سند تاپو برای یک شهروند خارجی حدود ۱تا ۳ روز طول خواهد کشید.  تاپو در دو رنگ قرمز و آبی موجود است. تاپو آبی رنگ، مختص زمین خالی است. رنگ قرمز نیز مختص زمین با مالکیت مسکونی، آپارتمان، ویلا و ملک تجاری است. برای آشنایی بیشتر با موارد مندرج در تاپو، به مطالب پیشین ما مراجعه نمایید

مشخصات سند ملکی ترکیه

مدارک مورد نیاز جهت صدور سند املاک  در ترکیه

از دیگر مواردی که هنگام خرید ملک باید در مورد آن آگاهی لازم را داشته باشید، مدارک لازمه در این زمینه است. این مدارک به صورت زیر است:

  1. مدارک مورد نیاز برای صدور سند ملک در کشور ترکیه به شرح زیر است:
  • شماره مالیاتی خریدار
  • چهار قطعه عکس
  • گذرنامه خریدار با اعتبار حداقل شش ماه
  1. مدارک لازم برای خرید خانه در ترکیه در زمان ارائه درخواست به اداره ثبت اسناد و املاک از طرف خریدار :
  • ارائه مدارک مترجم رسمی که از این مورد از طرف مترجم داده خواهد شد.
  • تحویل اصل و ترجمه تائید شده وکالت نامه (در صورت خرید وکالتی)
  • ارائه۲ قطعه عکس پاسپورتی
  • شماره مالیاتی ترکیه که از اداره مالیات ترکیه گرفته خواهد شد.
  • اصل و ترجمه تائید شده پاسپورت خریدار و یا خریداران

محدودیت های خرید ملک در ترکیه

خرید ملک برای خارجی ها در کشور ترکیه ، با محدودیت هایی رو به روست که تیتر وار نوشته می شود :

  • ممنوعیت خرید ملک در مناطق استرانژیک و نظامی
  • امکان خرید تا حداکثر سیصد هزار متر مربع برای هر خارجی
  • امکان خرید حداکثر  تا ده درصد از کل املاک هر بخش یا شهرستان در حوزه مالکیت خصوصی
  • عدم امکان تغییر کاربری برای ملک، اگر توسط مراجع قانونی ثبت شود، می تواند از سوی نهادهای رسمی منحل شود.
  • اگر تا دو سال پس از خرید عرصه با هدف ساخت و ساز توسط خارجی ، به وزارت محیط زیست و شهرسازی اطلاعی داده نشود، می تواند از سوی نهادهای رسمی منحل گردد.
  • شرکت های حقوقی که در ترکیه ( حتی با سهامدار خارجی ) با مرجع مطابق با قانون آن کشور تاسیس شده باشد، شامل محدودیت های بالا نمی شوند.

مراحل خرید خانه در ترکیه روند و پروسه ی خاص خود را دارد که باید از قبل در مورد آن آگاهی لازم را کسب نمایید. این پروسه به صورت زیر است:

  • افتتاح حساب بانکی در ترکیه :  یکی از خدمات شرکت رز افتتاح حساب بانکی برای مشتریان در بدو ورود به ترکیه است .  این خدمت شرکت شامل افتتاح حساب لیری  ، دلاری و یورویی با اخذ کارت بانکی و نصب اپلیکیشن مربوطه می باشد .   به عقیده ما تمام پرداختهای مالی خریدار باید از حساب بانکی خودش انجام شود و رسید بانکی بعنوان سند پرداخت همیشه در دسترس باشد .

بازدید از ملک و انتخاب ملک مطابق با شرایط خریدار : طولانی ترین و حساسترین مرحله خرید ملک این مرحله می باشد که از بین هزاران گزینه موجود در بازار املاک ترکیه ملک مطابق با سلیقه و مبلغ خریدار انجام میشود .   این مرحله بسیار مهم است زیرا بدون بازدید مستقیم از محله ، مشخصات فنی ، فرهنگ ساکنین ملک نمی توان تصمیم گیری درستی انجام داد.

کارشناسی ملک توسط کارشناس رسمی ترکیه :  این مرحله از خرید به توصیه شرکت رز در در اخر کار بلکه در اول خرید انجام میدهیم تا با مطالعه گزارش کارشناس از تمام شرایط ملک اطلاع کامل کسب کنیم

  • توافقنامه فروش و پرداخت ودیعه: پس از انتخاب ملک و مطالعه گزارش کارشناس بر اساس خواسته های خود، باید نسبت به امضا قراداد با فروشنده با همراه داشتن گذرنامه اقدام نمایید. در این مرحله باید مبلغی را که معمولا  10 هزار لیر است پرداخت می شود . این توافق نامه با همراهی وکیل شرکت رز و با مطالعه سطر سطر قرارداد امضا می شود تا هیج عبارتی که به ضرر خریدار باشد در قرارداد نباشد  . هم چنین از این قرارداد در دو نسخه برای هر دو طرف تهیه خواهد گشت. موارد آورده شده در این قرار داد شامل تمام شرایط و ضوابط مربوط به فروش بوده و اجرای آن از هر دو طرف الزامی است.

 

  • پرداخت هزینه:  پرداخت هزینه ملک معمولا به دو صورت رخ می دهد: در روش اول این پرداخت به صورت دو مرحله است. بدین صورت که هنگام امضای قرارداد فروش، ودیعه که معمولا 10 هزار لیر  است، پرداخت می شود و مابقی هزینه  از طریق حواله بانکی و هنگام دریافت سند به حساب فروشنده واریز خواهد شد.
  • در صورت خرید اقساطی پرداختها طبق قرارداد فیمابین و در موعد عنوان شده پرداخت خواهد شد   . تصویه حساب نهایی نیز در زمان امضای سند اتنجام خواهد گرفت.
  • دریافت سند ملک:    پس از پرداخت مالیات و تسویه با بلدیه و  آمده شدن سند، شخص خریدار شخصا باید برای تحویل گرفتن آن مراجعه نماید. البته اگر به کسی وکالت داده شده باشد ، آن شخص مجاز به دریافت سند از طرف شما خواهد بود.
  •  همان طور که در مرحله ی قبل اشاره شد ، باید تسویه حساب در زمان دریافت سند صورت پذیرد.  لازم به ذکر است تمامی مالیات ها و پرداخت های دولتی نیز باید پرداخت شود. در این روند حضور مترجم رسمی در ترکیه  برای جلوگیری از نقض حقوق خریدار الزامی میباشد  . لازم به ذکر است هم فروشنده و هم خریدار در زمان تعیین شده در دفتر اسناد رسمی حضور خواهند  رساند.
[/vc_column][/vc_row]